Piena produkti – Latvijas baltais zelts

piens3.novembrī, PIKC VSIA “Rīgas Tūrisma un radošās industrijas tehnikumā” (RTRIT) notika preses konference – seminārs “Piena produkti – spēkpilna dzīve!”. Pasākuma mērķis bija piena un piena produktu popularizēšana, aicinot iedzīvotājus izvēlēties Latvijā ražotu produkciju!

“Pasākumā piedalījās žurnālisti, zemnieki, kuri ražo pienu un uzņēmumu vadītāji, profesionālo vidusskolu skolotājas, kuras māca topošos pavārus, – visus šos cilvēkus interesē viena svarīga tēma – piens un tā produkti, to ieguve un izmantošana. Patiesībā piens ir baltais zelts un mēs ar šo pasākumu vēlamies visiem klātesošajiem to atgādināt, lai šo produktu pienācīgi novērtētu un izmantotu uzturā,” rezumē Vanda Davidanova, biedrības “Siera klubs” valdes priekšsēdētāja

Lauksaimnieku organizāciju sadarbības padomes (LOSP) valdes loceklis Guntis Gūtmanis: “Mēs esam patrioti šajā valstī un strādājam valsts labā. Eiropas Piena Tirgus Observatorijas dati par piena cenām Eiropas Savienības ietvaros skaudri parāda realitāti – vidējā Latvijas iepirkuma cena ir mainījusies. Ja 2014.gada sākumā tā bija 34,20 eiro centi par litru, tad šī gada oktobrī tā jau ir nokritusi līdz 20,21 eiro centiem par litru. Esošajā situācijā jāsaprot, ka piena ražotājs nevar “izslēgt” pusi kūts un neražot pienu, kamēr ir krīze un pēc krīzes darbību atsākt. Bieži netiek domāts par to, ka piena ražotājs nodarbina daudz darbinieku un maksā nodokļus – uztur dzīvi laukos. Jebkura saimniecība šajos apstākļos mēģina rast izeju, gan cenšoties samazināt pašizmaksu, gan atsevišķās situācijās pats ražotājs kļūst par mazo pārstrādātāju, kā arī aizvien lielāka daļa apvienojas kooperatīvos, kas dod iespēju vienoties par lielāku piena iepirkuma cenu. Ražotāji aicina katru pircēju veikalā pērkot piena produktu apskatīties iepakojumu un pirkt Latvijā ražotus produktus. ”

“Krievijas embargo padziļināja piena krīzi pasaulē, ko visvairāk izjuta Baltijas valstīs un jo sevišķi Latvijā. Pasaules piena krīzes pazīmes jau bija jūtamas 2014.gada vidū. Svaigpiena vidējā iepirkuma cena šī gada 8 mēnešos samazinājusies par 29% salīdzinot ar 2014.g. 8 mēnešiem. Savukārt iepirkuma apjoms praktiski nav samazinājies (-0,4%). Piena pārstrādātāji pienu turpina iepirkt tādā pašā apjomā kā līdz šim, kas nozīmē, ka ir atrasti gan jauni eksporta tirgi, gan jauni produkti. Krievijas vietu daļēji ir kompensējusi Vācija un tādi jauni eksporta tirgi kā Ēģipte, Turcija, Gruzija, Tunisija, Serbija, Japāna u.c., kā arī cerības uz Ķīnas tirgu. Esam gandarīti, ka Latvijas saražoto eksporta produktu apjoms ir pieaudzis par 10%, kas ir vērā ņemams sasniegums un nozīmē to, ka piena pārstrāde ir atradusi citus tirgus, kā arī spējusi vairāk pārdot,” apgalvo Latvijas Piensaimnieku Centrālā Savienība valdes priekšsēdētājs Jānis Šolks.

SIA Latvijas Šķirnes dzīvnieku audzētāju asociācijas ciltsdarba speciāliste Māra Baranovska:” Kopumā Latvijā šajos gados noticis darbs pie dažādām šķirnēm, kā Latvijas zilā, Latvijas sarkanā, Latvijas sarkanraibā, Latvijas melnraibā un Latvijas brūnā. Latvijā tagad dominējošās šķirnes ir Vācijas sarkanā, Dānijas sarkanā, Zviedrijas sarkanraibā un Holšteinas melnraibās šķirnes govis (gandrīz puse ganāmpulku). Pagājušā gadsimta sākumā īpašu vērību veltīja tauku satura pieaugumam pienā. Mūsdienās kopējā tendence ir mainījusies un šķirnes uzlabošanā lielāku vērību veltī olbaltuma saturam pienā. Pasaulē uzskata, ka sarkano šķirņu grupas govīm tā iedzimtība ir stipri augstāka nekā melnraibo šķirņu govīm. Lai paaugstinātu olbaltuma saturu, jāņem vērā, ka šķirnes izkopšana ir ilgstošs process, jo olbaltuma iedzimtības koeficients ir zems un tā noturībai vajadzīgas vairākas paaudzes, stabilu iedzimtību var iegūt apmēram 4 paaudzēs, tas ir pēc 20 – 25 gadiem.”

Latvijas Pārtikas tirgotāju asociācijas izpilddirektors Noris Krūzītis: “Nemainīgi piena produktu topā visos Latvijas reģionos ir pasterizēts piens. Otro vietu ieņem krējums un trešo biezpiens, kas liecina, ka ikdienā tos lietojam kā pamatproduktus. Bet tajā pašā laikā pircējiem ir arī interese par jaunām garšām un jauniem produktiem, kā, piemēram, pēdējā laika pieprasījuma aktualitātes ir kazas piens, mazkaloriju produkti, lielgraudu biezpiens un mājas siers, arī Bio un eko produkti, tāpat pieaug tendence pēc lielākiem iepakojumiem biezpienam. Arī siera noietu var palielināt, paralēli tradicionālajam piedāvājumam, meklējot jaunus risinājumus. Svarīgākais jebkuram produktam ir – kvalitātes noturība, produktu un izejvielu izsekojamība, kā arī informācija par produktu un ražotāju. Ar katru gadu tirgotāji aizvien vairāk fokusējas uz pircēju interesēm, sadarbība pieaug un tiek strādāts gan pie produktu daudzveidības, gan kvalitātes.”

Sarmīte Babāne LOSP projektu vadītāja: “Latvijā ir tik daudz un dažādi piena produkti un arī daudz un dažādi nozarē iesaistītie, bet gribam īpašu paldies izteikt LOSP dalīborganizācijām, kas popularizē piena produktus un veicina to noietu. Paldies Vandai Davidanovai, biedrības “Siera klubs” valdes priekšsēdētājai – prieks sadarboties!”

Kategorija: Pārtika
output_mge5zc

No comments yet.

Leave a Reply