LTA: Tirgo alkoholu, ignorējot likuma prasības

RIMIAr janvāri stājās spēkā stingrāki ierobežojumi alkoholisko dzērienu mazumtirdzniecībai. Pieņemtie grozījumi Alkoholisko dzērienu aprites likumā nosaka, ka sākot ar 2014.gada 1.janvāra tie jāizvieto nodalītā tirdzniecības zāles pašapkalpošanās zonā. Jauno tiesību normu mērķis ir mazināt vieglu pieejamību alkoholiskajiem dzērieniem, īpaši nepilngadīgām personām un jauniešiem, kas apmeklē veikalu, lai pirktu citas preces. Tajā pašā laikā dominējoši nozares uzņēmumi izrādās vispār var ignorēt šīs normas. Piemēram, tirdzniecības tīklā “Rimi” alkoholiskie dzērieni novietoti brīvi pieejami tirdzniecības zālē līdzās citām pārtikas precēm, portālam “15min.lv” pastāstīja Latvijas Tirgotāju asociācijas pārstāve Arta Baumane.

Tāpat jaunie grozījumi Alkoholisko dzērienu likumā nosaka, ka nakts stundās no pulksten 22 līdz 8 alkoholiskos dzērienus izlejamā veidā atļauts tirgot tikai patērēšanai uz vietas. Savukārt šo grozījumu Pārejas noteikumi paredzēja, ka tā saucamajiem veikaliem-kafejnīcām, kur līdz šim brīvi nakts laikā varēja tirgot alkoholu (tiesa tikai pārdodot pudeli jau atvērtā veidā) jāpārreģistrējas vai nu tikai par veikaliem, vai par kafejnīcām. Taču, kā Latvijas Tirgotāju asociācijai (LTA) ziņojuši tās biedri, tas nav bijis par kavēkli vairākiem specializētajiem dzērienu veikaliem, piemēram, “Degviela” un “Prozit”, pārreģistrēties tikai par kafejnīcām un turpināt tirgot alkoholu promnešanai pēc pulksten 22.00. Tas radījis negodīgu konkurenci nostādot sliktākā pozīcijā likumam paklausīgus uzņēmumus.

Arvien biežāk pēdējā laikā LTA saņem vēstījumus no asociācijas biedriem, kā tie, pārvarot tehniskas grūtības, centušies sakārtot alkoholisko dzērienu tirdzniecību atbilstoši 2013.gada 20.jūnijā pieņemtajiem grozījumiem Alkoholisko dzērienu aprites likumā, it īpaši, par videonovērošanu un nodalītu tirdzniecības zāles pašapkalpošanās zonu šo dzērienu izvietošanai. Vienlaikus uzņēmēji novērojuši, ka globālie tirdzniecības tīkli var atļauties likuma normas ignorēt un alkoholiskos dzērienus izvietot tirdzniecības zālē dažādās vietās pēc savas patikas (minētās prasības gan neattiecas uz alu līdz 5,8%) un tādējādi rada negodīgas konkurences situāciju.

LTA dalībnieki sūdzas, ka ievērojot likuma normas viņi zaudē konkurences cīņā ar šiem globālajiem tīkliem, kas alkohola akciju laikā dzērienus novieto visā tirdzniecības zālē un tādejādi gūst papildus peļņu. Arī kāda veikala vadītāja Ilga teica, ka Rimi apzināti pārkāpj likumu. Viņa uzsver: “Izmantojot globālā tīkla “tuvību” valdībai, ko varēja manīt gan PVN maiņas laikā, gan eiro ieviešanā, viņi uzdrošinājās apzināti neievērot Alkoholisko dzērienu aprites likumu. Pie tam iespējamais administratīvais sods ir nesalīdzināmi mazāks par peļņu, ko globālais tīkls gūst no šādas alkohola tirdzniecības.” Pārkāpjot Alkoholisko dzērienu aprites likuma 6.panta pirmo daļu, komersants izdara pārkāpumu, un Akcīzes preču pārvalde brīdinājusi tirgotājus par prasību neievērošanu.

Kategorija: Tirdzniecība
output_mge5zc

No comments yet.

Leave a Reply