Vairāk nekā trešdaļa AAS “Gjensidige Baltic” aptaujāto klientu atzina, ka viņu automašīnās nav Saskaņotā paziņojuma (SP) eksemplāra. Saskaņā ar Gjensidige statistiku par uzsāktajām regresa lietām, aptuveni 35% gadījumu tās ierosinātas pret autovadītājiem, kuri pēc ceļu satiksmes negadījuma (CSNg) nav iesnieguši SP.
Aptaujas dati liecina, ka apzinīgākie autovadītāji ir sievietes un autovadītāji ar lielu braukšanas stāžu – virs 30 gadiem – un zemu iesaisti CSNg (līdz 5 reizēm attiecīgajā periodā). Vairāk nekā puse aptaujāto sieviešu atzina, ka viņu automašīnās ir pat vairāki SP eksemplāri, lai, ja gadījusies kļūda, varētu aizpildīt jaunu paziņojumu. Savukārt visretāk, vienā gadījumā no četriem, SP atrodams to autovadītāju automašīnās, kuri savu transporta līdzekli izmanto intensīvi – brauc ikdienā. Visretāk par to, lai SP atrastos automašīnās, rūpējas vīrieši ar braukšanas stāžu 10 – 20 gadi.
AAS “Gjensidige Baltic” juriste Māra Bitmeta: “Regresa lietu apjoms, kas saistīts ar SP neiesniegšanu, ir samērā liels. Saskaņā ar OCTA likumu, ja vainīgais autovadītājs 10 dienu laikā neiesniedz apdrošinātājam savu SP, apdrošinātājs ir tiesīgs ar regresa prasību vērsties pret CSNg izraisījušo personu. Tāpēc, pirmkārt, iesakām autovadītājiem parūpēties, lai viņu automašīnās būtu vismaz viens vai divi SP eksemplāri, un, otrkārt, vēršam uzmanību uz to, ka SP iesniegšanas prasība attiecas uz abām CSNg iesaistītajām pusēm – gan uz to, kas atbildīga par CSNg izraisīšanu, gan cietušo. Tas nozīmē, ka arī tiem CSNg iesaistītajiem autovadītājiem, kas savam transportlīdzeklim radītos bojājumus dodas labot pie sava KASKO apdrošinātāja, ir pienākums iesniegt SP savam OCTA apdrošinātājam. Tāpat vēršam uzmanību uz to, ka abām CSNg iesaistītajām pusēm SP ir jāaizpilda akurāti un tajā ir jānorāda visa prasītā informācija, jo īpaši CSNg iestāšanās apstākļus raksturojošā informācija; būtiski arī tas, ka SP ir abpusēji jāparaksta.”
Saskaņoto paziņojumu iespējams saņemt jebkura apdrošinātāja filiālē, pie apdrošinātāju sadarbības partneriem, brokeriem, kā arī degvielas uzpildes stacijās. Arī LTAB ik gadu rīko informatīvās kampaņas un veido bukletus par satiksmes drošību. Šajos bukletos atrodams arī SP eksemplārs. Jāatceras, ka SP jāpilda, kad ceļu satiksmes negadījumā nav cietušo, ir iesaistīti tikai 2 spēkrati, kas var turpināt ceļu, kā arī nav bojāta trešajām personām piederoša manta.
“Esam ieviesuši SMS paziņošanas rīku, lai informētu klientus par pienākumu ierasties pie sava apdrošinātāja un sniegt informāciju par CSNg, kas fiksēts aizpildot SP, taču klienti bieži neatsaucas uzaicinājumam ierasties pie apdrošinātāja, tāpēc arī nav tendences samazināties šāda veida regresa prasībām. Vēršam uzmanību, ka arī pašā SP veidlapā ir norādes, kā jārīkojas CSNg iesaistītajām pusēm un kādi pasākumi jāveic.” uzsver Māra Bitmeta.