Šā gada 1.oktobri, kad Latvijā stājas spēkā paralēlais cenu atspoguļošanas periods, vairāki uzņēmumi atzīmēs ar akciju „Godīguma diena”, ļaujot vienu dienu pircējiem pašiem noteikt pakalpojuma vai preces cenu. Akcijas dalībnieki tādējādi demonstrēs uzticēšanos Latvijas cilvēku godīgumam un to, ka godīgam uzņēmējam eiro ieviešana nav iemesls, lai celtu cenas.
Pētījumā noskaidrots, ka lielākais vairums jeb 96% Latvijas iedzīvotāju sevi un savus ģimenes locekļus un draugus uzskata par godīgiem, tomēr tikai puse respondentu atzīst, ka godīga ir arī pārējā Latvijas sabiedrība. Sabiedrības pētnieki norāda, ka sabiedrība esam mēs paši, un arī iespējamās izmaiņas preču un pakalpojumu cenās eiro ieviešanas rezultātā noteiks katra iedzīvotāja paša rīcība.
Ekonomistu aprēķini un citu valstu pieredze liecina, ka eiro ietekmei uz cenām nevajadzētu pārsniegt 0,2 – 0,3%. Tomēr to, cik godīga būs pāreja uz eiro, noteiks katra uzņēmēja rīcība, kuru godīgums mēdz būt dažāds, tieši tāpat, kā godīguma līmenis sabiedrībā.
„Mēs katrs pats sev šķietam godīgi, par tādiem uzskatām arī savus radus un draugus, savukārt uz tiem, kurus personīgi nepazīstam – sabiedrību kopumā, uzņēmējiem un valsti – raugāmies ar lielākām aizdomām. Vislielākā plaisa pašvērtējumam un viedoklim par apkārtējiem sastopama iedzīvotāju ar zemākiem ienākumiem un nelatviešu vidū. Apkopojot pētījuma rezultātus, var secināt, ka apkārtējo godīgumu mēs novērtējam nepelnīti zemu, savukārt paši par savu godīgumu bieži vien esam augstākās domās nekā pienāktos,” saka LU profesors sociālajā psiholoģijā Ivars Austers.
Paralēlo cenu atspoguļošanas periodu atklās ar akciju „Godīguma diena”, kad drosmīgi Latvijas uzņēmumi gatavi uzticēt savu biznesu iedzīvotāju godīgumam. Tie piedāvās savus pakalpojumus vai preces, izmantojot ekonomikas principu „Maksā, cik vēlies!” un mērīs pircēju godīguma līmeni. Tādējādi uzņēmēji apliecinās, ka godīgam tirgotājam eiro nav iemesls, lai celtu cenas, un tirgū vienmēr darbojas princips, ka pieprasījums nosaka piedāvājumu jeb gala cenu tāpat nosaka pircējs.
„Patiesībā jau bizness balstās „maksā, cik vēlies” filozofijā. Jebkurš tirgotājs vai pakalpojumu sniedzējs var par savu produktu prasīt tik daudz, cik pircējs ir gatavs maksāt. Latvijas situācijā, kad iedzīvotāju pirktspēja joprojām ir zema, es nesaredzu potenciālu cenu paaugstināšanai eiro ieviešanas laikā. Pircējs nevarēs atļauties maksāt vairāk, nekā viņš to ir varējis līdz šim. Es ar nepacietību gaidīšu, kādi būs „Godīguma dienas” eksperimenta rezultāti un kādi būs uzņēmēju rezultāti, strādājot pēc šāda principa,” saka uzņēmējdarbības pētnieks Arnis Sauka.
Sākot no rītdienas, Ekonomikas ministrijas uzraudzībā esošās iestādes veiks vairāk nekā 30 000 pārbaudes, pārliecinoties, ka cena abās valūtās atspoguļota korekti un pārrēķins veikts pēc oficiālā kursa, par kļūdām iesākumā brīdinot un aicinot tās novērst.
„Esmu pārliecināts, ka vairums uzņēmēju būs šo pārrēķināšanu veikuši godīgi un būs gatavi pievienoties iniciatīvai „Godīgs eiro ieviesējs”, publiski apliecinot to. Eiro ieviešana mums visiem ir jauna pieredze un liels izaicinājums. Un kļūdīties jaunajā un nezināmajā ir viegli. Valsts sākotnēji būs iecietīga pret kļūdām, un aicinām arī patērētājus būt iecietīgiem, par tām vispirms informējot pašus komersantus un aicinot kļūdas labot. Šobrīd mēs redzam atsevišķus gadījumus, kad cena tiek paaugstināta. Šeit es aicinātu komersantus rūpīgi izvērtēt riskus, šādi rīkojoties zaudēt savu konkurētspēju, reputāciju un patērētāja uzticību. Savukārt patērētājus es aicinu rīkoties kā ekonomiskajās vēlēšanās – ar savu rīcību „pirkt” vai „nepirkt” izdarīt izvēli par labu godīgumam,” saka Vilnis Ķirsis, Ekonomikas ministrijas parlamentārais sekretārs.
Šobrīd uzņēmēju iniciatīvai „Godīgs eiro ieviesējs” pievienojušies ap 800 uzņēmumu ar vairāk kā 6000 tirdzniecības un pakalpojumu sniegšanas vietām.
„Visi šie uzņēmēji ir apliecinājuši, ka neizmantos eiro cenu celšanai un pārrēķinu veiks pēc oficiālā kursa. Patērētāji šos uzņēmējus var atpazīt pēc speciālas atšķirības zīmes tirdzniecības un pakalpojumu sniegšanas vietā. Es domāju, ka arī vairums citu uzņēmēju rīkosies godīgi, tomēr aicinu visus pievienoties iniciatīvai, parakstot Memorandu un publiski apstiprinot savu godīgo rīcību,” saka LTRK valdes priekšsēdētājs Jānis Endziņš.
Uzņēmēji – „Godīguma dienas” dalībnieki
Akcijā „Godīguma diena”, kad uz vienu dienu, 1. oktobrī, pircējiem pašiem būs ļauts noteikt preču un pakalpojuma cenas, piekrituši piedalīties ēdināšanas uzņēmums „Ecocatering”, autostāvvietu pakalpojumu sniedzējs „EuroPark”, ķīmiskā tīrītava „Tvaikonis”, Saules muzejs un sociālās uzņēmējdarbības pārstāvji: paklāju austuve „Lude” un „RigaBrain”, kā arī uzņēmums „IT Observer”.
„Esam piekrituši piedalīties Godīguma dienā, jo paši ļoti augstu vērtējam godīgumu pret klientu mūsu ikdienas darbā. Mēs esam par atklātu informāciju klientam, kurš zina – kur, kā un kurš ir konkrēto augli vai
dārzeni audzējis. Zināšanas par to, no kurienes mūsu produkti ir nākuši, mūsu klienti novērtē jau šodien. Savukārt dalība Godīguma dienā paudīs to mūsu attieksmi, cik mēs esam gatavi maksāt par „vietējo” gan produktu, gan pavāru izpausmē, tāpēc piedalāmies ar lielu prieku un interesi,” saka ēdināšanas uzņēmuma „EcoCatering” īpašnieks un šefpavārs Rihards Frīdenbergs-Kalniņš.
„Nolēmām piedalīties Godīguma dienā, lai atgādinātu klientiem, ka mūsu mērķis ir sniegt pieejamus un ērtus autostāvvietas pakalpojumus, nodrošinot dažādas norēķinu iespējas pēc klientu izvēles (skaidra nauda / sms (Mobilly) / abonementi), un sodu piemērošana tiek veikta tikai gadījumos, kad klients ir pārkāpis autostāvvietas lietošanas noteikumus. Mūsu biznesā godīgums ir precīzas pakalpojuma pieejamības / autostāvvietas informācijas sniegšana klientam. Eiro ieviešana saistās ar dažādiem izaicinošiem praktiskas dabas jautājumiem lielā autostāvvietu aprīkojuma skaita dēļ, tomēr nav nekā tāda, ko komandas darbs un laba plānošana nespētu pievarēt,” pārliecināts „EuroPark Latvia” valdes loceklis Mārtiņš Meisītis.
„Brīvā tirgus apstākļos grūti runāt par cenu godīgumu vai negodīgumu. Ja man kā patērētājam nepatīk cena, es dodos pie konkurenta. Tāpēc man godīgums vairāk asociējas ar godprātīgi veiktu darbu kopumu – mums tas ir kvalitatīvi izpildīts pakalpojums un personiska apkalpošana, saglabājot vienas no zemākajām cenām valstī. Uzskatu, ka Tvaikonim ir godīgs piedāvājums. Turīgs kļuvis neesmu, taču ir gana daudz cilvēku, kuriem mans bizness pēdējo gadu laikā ir būtiski palīdzējis atvieglot mājas soli. Nu ko, redzēsim, vai klienti to novērtēs! Paziņas saka, ka esmu traks, iesaistoties šajā avantūrā, taču es vienkārši vēlos tapt pārsteigts par Latvijā dzīvojošo cilvēku augsto godaprātu,” saka ķīmiskās tīrītavas “Tvaikonis” īpašnieks Andris Pudāns.
„Godīguma diena mums dos iespēju izjust muzeja apmeklētāju vērtējumu un patieso attieksmi pret mums un mūsu darba rezultātiem,” uzskata Saules muzeja autore un direktore Iveta Gražule.
„Dalība Godīguma dienā mums Ludē ir vienreizēja iespēja uzzināt, cik vērts ir mūsu produkts pircēja acīs. Tāds kā kārtīgs mārketinga pētījums, tikai pašiem savā ražotnē. Kā salīdzinoši jaunam un uz eksportu orientētam uzņēmumam, domāšana eiro kategorijās mums ir teju asinīs, tāpēc pāreja uz eiro īpaši neapgrūtina. Drīzāk satrauc tīri psiholoģisks faktors, jo Latvijas pircējam cena izteikta eiro joprojām šķitīs lielāka, pat tad, ja pārrēķināta godīgi,” pārdomās dalās aušanas darbnīcas „Lude” īpašniece Zane Bojāre.
„Mēs esam sociāls uzņēmums un jau līdz šim esam rīkojoši sava veida Godīguma jeb Atvērto durvju dienas, dodot iespēju klientam pašam izvērtēt saņemtā pakalpojuma cenu. Vairākiem klientiem šāda atvērtība ir bijusi labs iemesls uzdrošināties pie mums atnāk pirmoreiz un tagad viņi pie mums labprāt atgriežas atkal!” saka „RigaBrain” saimnieks, smadzeņu autotreniņu pārzinātājs Pēteris Urtāns.
„Godīguma dienā, visas 24 stundas, būs iespējams iegādāties novērošanas pakalpojumu paketi, kas ir mūsu galvenais biznesa virziens, par klienta noteiktu cenu,” piedāvā IT Observer valdes loceklis Kārlis Bērziņš.