Trešdien, 5.jūnijā, svinīgajā ceremonijā, iemūrējot simbolisko kapsulu ar vēstījumu nākamajām paaudzēm, Latvijas un Krievijas valsts amatpersonas, kā arī „Uralvagonzavod” un „UVZ Baltija” vadība atklāja vagonbūves rūpnīcas celtniecības uzsākšanu Jelgavā.
Pasākumā piedalījās Latvijas Valsts prezidents Andris Bērziņš, Krievijas Rūpniecības un tirdzniecības ministrs Deniss Manturovs (Денис Мантуров), Jelgavas pilsētas domes priekšsēdētājs Andris Rāviņš, koncerna „Uralvagonzavod” ģenerāldirektors Oļegs Sijenko (Олег Сиенко), AS „UVZ Baltija” padomes priekšsēdētājs Konstanīns Djomins (Константин Дёмин) un valdes priekšsēdētājs Andrejs Sačiks (Андрей Сачик).
„Šī rūpnīca ir kas vairāk kā ražotne. Tā simbolizē veselas mašīnbūves nozares – kravas vagonu ražošanas – atdzimšanu Latvijā. Tā ir apliecinājums veiksmīgai sinerģijai starp „Uralvagonzavod” tehnoloģisko kompetenci un Jelgavas mašīnbūves ražošanas tradīcijām,” teikts vēstījumā nākamajām paaudzēm, kuru parakstīja iepriekš minētas amatpersonas.
Savukārt rūpnīcas vadītājs A. Sačiks uzsver: „Šis ir vēsturisks brīdis daudzējādā ziņā. Pirmkārt, šī rūpnīca kļūs par artavu valsts mašīnbūves attīstībā. Mēs liekam pamatus tam, lai nākotnē jaunieši Latvijā vēlētos studēt šajā jomā un būtu droši par darba vietām. Otrkārt, Latvija pāriet uz eiro un tādējādi kļūst vēl tuvāka Eiropai un pievilcīgāka ārvalstu investoriem. Esam pārliecināti, ka šo divu faktoru mijiedarbība veicinās tautsaimniecības attīstību.”
Simboliskajā kapsulā tika ievietota arī lata un eiro monēta, kas simbolizē gaidāmo Latvijas pievienošanos Eiropas vienotajai monetārajai sistēmai. Tāpat tajā tika ielikts nacionālā biznesa laikraksta „Dienas Bizness” 5.jūnija numurs un Jelgavas pilsētas vietējais laikraksts „Jelgavas vēstnesis”.
Plānots, ka jau pēc 12 līdz 15 mēnešiem bijušās Jelgavas cukurfabrikas teritorijā, Aviācijas ielā 2a, sliesies „UVZ Baltija” vagonbūves rūpnīca, kuru projektējuši Latvijas biroji SIA „RUP” un „DB projekts”. Sākotnēji “UVZ Baltija” rūpnīcā darba vietu varēs atrast teju 200 ar mašīnbūves nozari saistītu profesionāļu.
„UVZ Baltija” ir ieguvusi nepieciešamos sertifikātus saistībā ar ietekmi uz vidi un iesniegusi projekta skices atbildīgajām instancēm, līdz ar to jūnija vidū tiks saņemta būvatļauja, lai varētu sākt būvniecības nulles ciklu. Pašas rūpnīcas un tās dzelzceļa pievedceļu būvniecībai uzņēmums ir plānojis izsludināt starptautisku konkursu.
Ar pilnu jaudu vagonbūves rūpnīca sāks darboties 2015. gada sākumā. Tajā komplektēs dzelzceļa vagonus, kā arī veiks to remontu un apkopi. Ražotnē gadā ir iecerēts uzbūvēt līdz 2000 dažāda veida kravas vagonu un sasniegt 80 miljonu latu apgrozījumu. Gatavo produkciju uzņēmums plāno piegādāt Baltijas un NVS valstīm, bet nākotnē – arī rietumu tirgiem.
“Līdz ar ražošanas sākšanu mēs būsim gatavi būvēt vispieprasītākos vagonus – pusvagonus, slēgtos vagonus, vagonus graudu un minerālmēslu pārvadāšanai, platformas un cisternas,” teica A. Sačiks.
A. Sačiks arī pastāstīja, ka lēmums izveidot ražotni Latvijā ir daļa no Krievijas lielākā vagonbūves koncerna “Uralvagonzavod” (UVZ) programmas, kas paredz darbības izvēršanu ārzemēs.
Krievijas rūpniecības milzis Latviju ražotnes būvei izvēlējās pievilcīgās investīciju vides, izdevīgā ģeogrāfiskā novietojuma, izglītotā darbaspēka un salīdzinoši zemo ražošanas izmaksu dēļ, norādīja “UVZ Baltija” vadītājs.