Atjaunots nacionālais dārgums – 1925. gada pasažieru vagons

Vagons pirms atklashanasAtjaunots A/s „Fenikss” ražotais 1925. gada pasažieru vagons – vienīgais starpkaru Latvijas nozīmīgās vagonbūves nozares dzīvais liecinieks!

Vagona atjaunošana – „gadsimtu mijas projekts” Latvijas dzelzceļa vēstures muzejā, aizsākās ar izpēti 1994.gadā. Tikai 2010. gada nogalē sākās darbi, kuri prasīja izcilu meistaru profesionalitāti, erudīciju un pieredzi no vienas puses un pacietīgu pētniecības darbu no muzeja puses, jo vagona atjaunošanas pamatā bija apraksts un tikai dažas fotogrāfija, kas lēnām apauga ar vajadzīgo informāciju.

Līdz Pirmā pasaules kara sākumam Rīgā darbojās divi vagonbūves uzņēmumi, kuru kopējais produkcijas apjoms lēšams ap 120 tūkstoši uzbūvētos vagonos ne tikai cariskās Krievijas dzelzceļu vajadzībām vien. Ar pasažieru vagoniem tika nodrošināti arī Itālijas dzelzceļi, ar tramvajiem – Rīga, Maskava un Petrograda.

1923. gadā, atdzimstot Rīgas „Feniksam”, vagonbūves tradīcija Latvijā tika turpināta. Gan Latvijas dzelzceļu, gan Lietuvas un PSRS dzelzceļu vajadzībām līdz 1936. gadam a/s „Feniksā” atkal ražoja vagonus. Vēlāk vagonbūve tika turpināta a/s „Vairogā” un pēc kara Rīgas vagonu rūpnīcā – RVR. Padomju laikā ar elektrovilcieniem un dīzeļvilcieniem tika apgādātas teju visas padomju republikas, kā arī Bulgārija, Dienvidslāvija un Kuba. Šobrīd Latvijā jāatjauno kā pasažieru, tā kravu pārvadājumu ritošais sastāvs.

Kategorija: Transports
output_mge5zc

No comments yet.

Leave a Reply