FM: Mazumtirdzniecības apgrozījums septembrī samazinās

Pēc četru mēnešu pieauguma, mazumtirdzniecības apgrozījums, izslēdzot sezonālo un cenu ietekmi, šā gada septembrī samazinājās par 0,4% salīdzinājumā ar iepriekšējo mēnesi.

Septembrī pārtikas preču mazumtirdzniecības apgrozījums samazinājās par 0,5%. Savukārt nepārtikas preču (izņemot degvielas) mazumtirdzniecība, kas iepriekšējos mēnešos auga ievērojami straujāk nekā pārtikas preču tirdzniecība, septembrī joprojām turpināja palielināties, tomēr pieauguma tempi bija zemāki nekā iepriekšējos mēnešos (+0,9% salīdzinājumā ar augustu). Vērtējot atsevišķas nepārtikas preču grupas, īpaši jāizceļ datoru un telekomunikāciju iekārtu, audio un video ierīču tirdzniecība, kā arī mājokļa labiekārtošanas preces, kuru apgrozījums septembrī audzis ievērojami straujāk, nekā nepārtikas preču apgrozījums kopumā. Auto degvielas mazumtirdzniecības apgrozījums septembrī, salīdzinot ar augustu, ir samazinājies par 4,1%.

Vērtējot mazumtirdzniecības apgrozījuma izmaiņas salīdzinājumā ar 2011. gada septembri, iepriekš straujais eksporta un investīciju pieaugums ir redzams stabilā iekšējā pieprasījuma pieaugumā, par ko liecina mazumtirdzniecības apgrozījuma gada pieaugums 7,9% apmērā. Tomēr jāatzīmē, ka mazumtirdzniecības apgrozījums salīdzināmās cenās joprojām būtiski atpaliek no rekordaugstajiem rādītājiem 2007. gada vidū, neradot bažas par strauju patēriņa virzītu cenu kāpumu.

Šodien Eiropas Komisijas publicētie patērētāju un uzņēmēju noskaņojumu rādītāji joprojām liecina, ka Latvijā dzīvo optimistiskākie cilvēki Eiropas Savienībā (ES), jo, lai arī ekonomikas sentimenta indekss (ESI) oktobrī samazinājies par 0,1 punktu, tas joprojām ir augstākais starp ES valstīm. Lai arī mazumtirdzniecības nozares uzņēmumu apsekojumu dati norāda uz tirgotāju nelielu noskaņojuma pasliktināšanos, jāņem vērā, ka to noteicis vājāks pēdējo trīs mēnešu darbības vērtējums, savukārt nākotnes redzējums ir ievērojami uzlabojies.

Par būtiskākajiem ierobežojošajiem faktoriem mazumtirdzniecības uzņēmumi joprojām atzīst nepietiekamo pieprasījumu un augsto konkurenci tirdzniecības sektora uzņēmumos. Pozitīvi, ka patērētāju noskaņojums joprojām turpina uzlaboties un oktobrī tikai par 0,1 punktu atpaliek no šā gada februāra līmeņa, kas bijis augstākais kopš 2007. gada oktobra.

Kategorija: Ekonomika
output_mge5zc

No comments yet.

Leave a Reply