„Balta” šī gada apdrošināšanas tirgus izaugsmi prognozē 4,5% apmērā

Pēc izjustajām krīzes gadu sekām 2012.gada pirmais pusgads Latvijas nedzīvības apdrošinātājiem ir iezīmējies ar nelieliem uzlabojumiem. Kopējo apdrošināšanas tirgu šogad galvenokārt noteiks makroekonomikas rādītāju uzlabošanās un tās izraisītais patērētāju aktivitātes pieaugums, kuram būs ietekme arī uz apdrošināšanas cenām. Apdrošināšanas sabiedrības „Balta” (RSA grupa) 2012.gada pirmajos 7 mēnešos parakstīto prēmiju apjoms salīdzinājumā ar 2011.gada attiecīgo periodu audzis par 3%.

Kopumā apdrošināšanas tirgus Latvijā 2011.gadā samazinājās par 1%, atgriežoties 2005.gada līmenī. „Baltas” šā gada 7 mēnešos parakstīto prēmiju apjoms ir audzis par 3%, salīdzinot ar pērno gadu un, vērtējot tikai brīvprātīgo apdrošināšanas produktus, apdrošinātāja izaugsmes rezultāts sasniedz pat 5.4% pret 2011. gada attiecīgo posmu. Taču vairāki faktori liecina par gaidāmo apdrošināšanas prēmiju un arī tirgus attīstību, kas ļauj „Baltai” un tās mātes kompānijai – RSA grupai visa gada Latvijas apdrošināšanas tirgus izaugsmi prognozēt 4,5% apmērā.

Maksātspējas pieauguma ietekme uz apdrošināšanas cenām

2011.gada nogalē un 2012.pirmajā pusgadā notikusi izaugsme dažādos ekonomikas rādītājos, kas ir svarīgi arī apdrošinātājiem, piemēram, ražošanā, eksportā, mazumtirdzniecības apgrozījuma pieaugumā, kā arī būvniecībā. Centrālās statistikas pārvaldes dati rāda, ka būvniecības nozarē ir atdzīvināta dzīvojamo māju celtniecība, kas gada laikā kāpusi par 45,8%. Tāpat svarīgs ir patērētāju optimisms, kas jau atspoguļojies mazumtirdzniecības rādītāju palielinājumā.

Latvijā mazumtirdzniecības pieaugums šī gada sešos mēnešos pret pērnā gada attiecīgo periodu ir 9,7%, rāda Centrālās statistikas pārvaldes dati. Attīstība nepārtikas preču grupās norāda arī uz to, ka tiek pirktas ilglietojamas preces, kuru iegāde iepriekš bijusi atlikta uz vēlāku laiku, ir parādījies vairāk brīvo līdzekļu, kas var motivēt biežāk iegādāties arī apdrošināšanu, lai pasargātos no neparedzētiem riskiem.

„Privātpersonu segmentā apdrošināšanas tirgus šogad augs, taču tajā pašā laikā izaugsme lielā mērā būs atkarīga no cenu pieauguma. Zemais cenu līmenis ir problēma, kuru radīja paši apdrošinātāji, konkurenci krīzes laikā pārvēršot par cenu kauju, tāpēc riska parakstīšana daudzos apdrošināšanas segmentos vēl joprojām nav spējīga pelnīt. Tas pats attiecas uz vairākiem segmentiem. Tā rezultātā, sākot jau ar pagājušā gada otro pusi, apdrošināšanā ir novērojams cenu pieaugums,” skaidro apdrošināšanas sabiedrības „Balta” valdes loceklis un stratēģiskā mārketinga direktors Kristians Pudans.

Parakstīto prēmiju apjomi ar plus zīmi

Kopumā apdrošināšanas tirgū jūtams aktivitātes pieaugums, kas atspoguļojas arī „Baltas” darbības rezultātos. 2012.gada pirmajos septiņos mēnešos parakstīto prēmiju apjoms salīdzinājumā ar 2011.gada attiecīgo periodu audzis par 3%. Vērtējot tikai brīvprātīgos apdrošināšanas produktus (neiekļaujot OCTA), „Baltas” izaugsmes rezultāts sasniedz pat 5,4%.

„Diemžēl vēl joprojām zemā apdrošināšanas produktu lietošana ir gan iespēja, gan arī izaicinājums apdrošinātājiem, kas nozīmē, ka jauni produkti tirgū ienāks lēni. Tajā pašā laikā priecē fakts, ka daudzos gadījumos privātpersonas, kas krīzes laikā bija atstājušas tirgu, sāk pamazām atgriezties pie mums ar polišu atjaunojumiem. Visticamāk šos klientus vada apziņa, ka viņi nav tik turīgi, lai dzīvotu bez apdrošināšanas un nelaimes gadījumā spētu segt visus zaudējumus. Un tas nav maz,” stāsta „Baltas” valdes loceklis un stratēģiskā mārketinga direktors Kristians Pudans.

Galvenais virzītājs prēmiju pieaugumā ir juridisko personu segments, kas „Baltā” ir audzis vairāk nekā par 4%. Juridisko personu portfelī vislabākie rezultāti ir KASKO apdrošināšanai ar 13% pieaugumu, kas lielākoties ir saistīts ar jauno auto tirgus izaugsmi, jauno auto pārdošanas apjomam 6 mēnešos pret pagājušo gadu pieaugot par 15%. Arī Latvijas Pilnvaroto auto tirgotāju asociācija šogad prognozē jauno automašīnu pārdošanas pieaugumu par 17%, bet nākamgad – par 18%.

„Kā iepriekš prognozējām, veselības apdrošināšanas jomā ietekme uz parakstīto prēmiju apjomu bijusi arī valsts moratorija atcelšanai valsts institūcijās strādājošiem, tāpēc pirmajā pusgadā ir vērojams pieaugums veselības apdrošināšanas pārdošanas rādītājos. Arī mazo un vidējo uzņēmumu sektorā manāmas pozitīvas tendences, un tiek izrādīta lielāka interese par veselības apdrošināšanu, tajā saskatot rīku, kā, izmantojot likumdošanas sniegtās priekšrocības, atbalstīt darbinieku veselību un kā darba devējām stiprināt darbinieku lojalitāti. Tomēr jāatzīst, ka daudzu uzņēmumu finansiālā situācija vēl nav tik stabila, lai izlemtu par labu darbinieku veselības apdrošināšanai,” skaidro „Baltas” valdes loceklis un stratēģiskā mārketinga direktors Kristians Pudans.

Atzīmējot juridisko personu īpašuma apdrošināšanas segmentu, Kristians Pudans skaidro, ka šajā tirgū pašlaik pastāv liela konkurence, arī apdrošināšanas cenu līmenis ir sasniedzis vēsturiski vienu no zemākajiem punktiem. Ņemot vērā makroekonomikas attīstības tendences un uzņēmumu pakāpenisku atgriešanos iepriekšējā maksātspējas līmenī, cenu kāpums būtu loģisks solis tirgus attīstībā. Gada sākums juridiskā īpašuma tirgū iezīmējās ar atsevišķiem lieliem apdrošināšanas gadījumiem, kas radīja nepieciešamību apdrošinātājam detalizētāk iesaistīties uzņēmumu riska vadības procesos un apsvērt iespēju arī turpmāk pievērst lielāku uzmanību preventīvām risku vadības aktivitātēm.

Kategorija: Finanses
output_mge5zc

No comments yet.

Leave a Reply