Saeima konceptuāli atbalsta jaunu priekšvēlēšanu aģitācijas regulējumu

Saeima ceturtdien, 24.maijā, pirmajā lasījumā konceptuāli atbalstīja Priekšvēlēšanu aģitācijas likumu, kas nosaka jaunu aģitācijas un tās uzraudzības kārtību pirms Saeimas, Eiropas Parlamenta un pašvaldību vēlēšanām. Pašlaik priekšvēlēšanu aģitāciju regulē vairāki atsevišķi likumi. Likumprojektu izstrādājusi Saeimas Valsts pārvaldes un pašvaldības komisija, saturiski apvienojot līdzšinējās kārtības un precizējot to tiesisko regulējumu.

Atšķirībā no pašreizējā regulējuma likumprojekts paredz politisko reklāmu aizliegumu televīzijā 30 dienas pirms vēlēšanām, izņemot likumā noteikto bezmaksas raidlaiku sabiedriskās televīzijas pirmajā programmā. Līdzīgi kā iepriekš partijas bezmaksas aģitācijai varēs izmantot 20 minūšu raidlaiku, kuru būs iespējams sadalīt piecu minūšu nogriežņos, nevis 10, kā bija līdz šim. Saglabājot esošo kārtību, katram partiju sarakstam būs vienāds bezmaksas raidlaiks.

Jaunajā likumā paredzēts saglabāt esošo kārtību: ja aģitācijas veicējs publiskās vietās novieto galdus un uzslien teltis, viņam jāinformē pašvaldība. Tomēr, ja aģitācijas vietai ir īpašnieks, paredzēts, ka arī viņu būs jābrīdina par ieplānoto pasākumu. Pašvaldībai aģitācijas veicējs ir jāinformē par to, kurš ir konkrētās ārtelpas īpašnieks.

Tāpat likums precizē, kas ir publiska vieta un ārtelpas un kādas darbības priekšvēlēšanu laikā tajās drīkst veikt. Plānots, ka aģitācijas veicējs var ārtelpās uzrunāt vēlētājus, dalīt bukletus, avīzes un citus priekšvēlēšanu aģitācijas materiālus bez saskaņošanas ar pašvaldību vai ārtelpas īpašnieku.

Savukārt iekštelpās aģitācijas veicējs var uzrunāt vēlētājus un dalīt priekšvēlēšanu aģitācijas materiālus, iepriekš to rakstiski saskaņojot ar telpu īpašnieku.

Plānots, ka Korupcijas novēršanas un apkarošanas birojs priekšvēlēšanu laikā pirks informāciju (uzskaiti) par medijos un publiskās vietās izvietoto priekšvēlēšanu aģitāciju.

Paredzēts precīzāk noteikt, ka politisko vides reklāmu izvietošanu reglamentē normatīvie akti par reklāmas izvietošanu.

Tāpat noteikts aizliegums radīt priekšrocības kādam konkrētam aģitācijas veicējam materiālu izvietošanai publiskās vietās vai iekštelpās, ja aģitāciju atļauj valsts institūcija vai kapitālsabiedrība, kurā vairāk nekā piecdesmit procentu kapitāla daļu vai akciju pieder valstij.

Jaunā kārtība nodrošinās vienādus priekšvēlēšanu aģitācijas apstākļus visiem vēlēšanu dalībniekiem un izskaudīs administratīvo resursu izmantošanu. Izmaiņas paredz aizliegt valsts, pašvaldību un to kapitālsabiedrību preses izdevumos 30 dienas pirms vēlēšanām publicēt intervijas un rakstus ar deputāta kandidātiem.

Kā norāda likumprojekta autori, jaunā likuma mērķis ir nodrošināt sabiedrības intereses saņemt vispusīgu informāciju un paust viedokli par deputātu kandidātiem un to sarakstiem pirms vēlēšanām.

Jaunais likums aizstās līdzšinējos priekšvēlēšanu aģitācijas regulējumus – „Par priekšvēlēšanu aģitāciju pirms pašvaldību vēlēšanām” un „Par priekšvēlēšanu aģitāciju pirms Saeimas vēlēšanām un Eiropas Parlamenta vēlēšanām”.

Kategorija: Reklāma
output_mge5zc

No comments yet.

Leave a Reply